Ucella: de slimste slimme brievenbus?

PaazlMet de opkomst van e-commerce groeit ook de aandacht voor ‘pakketbrievenbussen’. Grotere versies van de aloude briefpostvariant die ook ruimte bieden aan een paar nieuwe schoenen of een nieuwe jurk. Veel van deze pakketbussen zijn ‘slim’; via near-field-communication krijgen bezorgers bijvoorbeeld draadloos toegang en via Wifi verbindingen kunnen de boxen exact aangeven wanneer ze gevuld zijn. In een eerder overzicht keken we al naar de varianten die momenteel beschikbaar zijn – van analoog tot superslim.

Toch moeten we ook nog even melding maken van Amerikaanse nieuwkomer uCella. Misschien wel de slimste brievenbus van allemaal. Allereerst het design. Dit combineert het ‘uitklapbare’ eerdere pakketboxen ontworpen door PostNL en Zalando slim met een vaste positie aan de gevel. Op deze manier ontstaat een compartiment van ruim een halve meter breed en diep plus een meter hoog. Voor de veiligheid wordt gebruikgemaakt van een stevig composiet dat lastig stuk te snijden is. In niet-uitgeklapte staat doet de uCella dienst als ‘gewone’ brievenbus.

Andere features zijn camera’s die alles rondom de box vastleggen en een microfoon voor het opnemen van een gesproken boodschap. Een WiFi-verbinding maakt deze informatie inzichtelijk voor de ontvanger, zonnepanelen houden alle technologie opgeladen. Via de uCella app kan de consument al zijn bestellingen volgen.

TOEGANG MET TRACK & TRACE

Om het afleveren in de box te vergemakkelijken kan de bezorger de standaard Track & Trace barcode als ‘sleutel’ gebruiken voor het openen van de box. Na bezorging gaat er een push-bericht uit via de app. De eigenaar van de box krijgt vervolgens toegang via een QR-code of pincode die ingetoetst wordt op het touchscreen.

MILJOEN GROEIGELD

Dat ook anderen in het concept geloven blijkt. Na in december 2015 ruim 25.000 dollar opgehaald te hebben via crowdfunding, wordt begin 2016 bekend dat uCella 1 miljoen groeigeld heeft opgehaald bij een anonieme investeerder. Dit bedrag is misschien peanuts in het Amerikaanse tech-klimaat, maar wel de grootste investering die we voor een dergelijk concept tegenkwamen. Wordt de pakketbox volwassen?